revista de literatura
poezie, proza,
critica literara
eseu, traduceri
Linda Maria Baros, director
Razvan Tupa, redactor sef
Claudiu Komartin,
Oana Catalina
Ninu,
Madalin Rosioru, redactori
nr. 3 / 2007
78 / Bogdan Perdivara
*** (aici aproape...)
***
(Fiecare în cîte o camera)
*** (Despre unele lucruri)
*** (tin pe
limba...)
*** (la 60 de ani...)
83 / Cosmin Perta
Seara cu
faleza rosie
Cântec pentru Adrian
Psalm
Aproape o zi
Azi, 20
ianuarie
88 / Livia Rosca
1.Magda
2.Magda nu iubeste
înca
3.Chiar acum varul tau
93 / Andra Rotaru
Spatiu
alb
Descinderi pe scaune subrede
Aliniere la tablouri în
miscare
Melatonin
*** (îi aud pe locatarii...)
98 / Dan Sociu
dragoste cu vata-n nari
vietatea din mine
e
tîrziu spui
într-o zi am racnit foarte...
dragoste cu spalaturi
stomacale
casa noastra
103 / Olga Stefan
raggedy ann
/cotton love
intro
povestea
108 / Eugen Suman
Sunt linistit
Zgomot si praf peste
tot
Mârâie si atunci lumea...
Au încercat de câteva ori
Revers,
Regres
Urme în praf, pete
111 / Razvan Tupa
poeme
sportive
blitz negru
iesire în decor
contur lejer
semnele de pe
glezna
si tot restul este atingere
116 / A.
Urmanov
sushi
sushi
sushi
sf
shhh…
shhh…
shhh…
121 / Mihail
Vakulovski
*** (Marina Vlady blonda
de la
Hollywood...)
*** (e vinerea mare si...)
eu la 30 de
ani
32
126 / George Vasilievici
eu, strutul
si femeia
femeia sta între mine si strut
îmi scot strutul din
cap
strutul mic
m-am saturat de strut
doar eu si strutul
secretul
strutului
130 / Miruna Vlada
Repetitie generala
Povestea de
dragoste a urechilor
135 / ZOOM - 2007,
în viziunea
lui Razvan Tupa
136 / Festivalul Primavara Poetilor / Le
Printemps des Poetes la editia a
3-a
Programul ZOOM - ROMÂNIA !
139 / Linda Maria Baros
ZOOM - 2007
2000 - 2007
Claudiu
Komartin / 9
ZOOM - 2007
Antologia
poetilor tineri / 17
Serban
Axinte / 19
ultimul poem despre bautura
Un trup
bine pastrat ...
11.10.’05
ultima convulsie
Dumitru
Badita / 24
poeme prerafaelite
* * * (înving fara sa
fiu...)
* * * (l-am ascultat ziua...)
* * * (depresiile se duc si...)
*
* * (tu cunosti destinatii...)
* * * (degete
viguroase...)
Linda Maria Baros / 28
Copiii trecuti prin sita
Liceenii
îsi smulg pasari din rect
Pe zidul mortii
Dan
Coman / 33
dictionarul
mara
I
II
II
IV
Teodor Duna / 38
noaptea înca
lâncezea
au fost doar carnea
Adela Greceanu / 44
Visete
I (Se facea ca
mielul...)
II (Eu nu mai dorm...)
III (Acum sunt
detoxificata.)
IV (La granita, acolo...)
V (Cine e
mielul acesta...)
T.S. Khasis / 48
*** (toata noaptea...)
***
(mergeaml...)
** (frec calcîiele...)
*** (singurul lucru...)
***
(cîinele meu...)
Claudiu Komartin / 52
Nicaieri
Un dans matinal
Tocmai
cuvintele astea
Ratacirea
Acum, de abia
Catalin
Lazurca / 57
Dumnezeu defriseaza padurile
cadre medii
ultima
sansa a metalului
catre o categorie superioara
apoi ascultînd
oracaitul...
V. Leac / 63
Smenuri
astazi
Stefan Manasia
/
68
cînd TU vii
poem de dragoste
scris...
continuarea poemului scris...
cantonul (un film
tarkovskian)
Oana Catalina
Ninu / 73
„starile
intense”
*** (tuturor ne este dor...)
soft
*** (te recunosc,
esti...)
*** (cineva cu pumnii strânsi...)
*** (te privesc cu ochiul
meu...)
Work & Travel
Antologia poetilor tineri
2000 -
2007
Claudiu Komartin
Virajul semnificativ pe
care literatura româna l-a înregistrat pe la sfârsitul anilor ‘90, la aproape un
deceniu de la Revolutie, arata ca aceasta a urmat fidel regula unei societati
care s-a hotarât foarte, foarte greu sa se urneasca si sa se desprinda de un
trecut care a-nsemnat, timp de patruzeci de ani, involutia si distrugerea
sistematica a reperelor culturale si a tuturor valorilor normative. Nesfârsita
perioada a “tranzitiei” nu dadea înca semne ca se va termina când s-a petrecut
“explozia”. Nu a fost o explozie care sa mute muntii din loc, dar trecerea de la
un sistem comunist de rit bizantin la o lume a capitalismului “salbatic” trebuia
sa-si gaseasca/sa produca în mod natural un raspuns în arta. }i mai ales în
literatura. Timorati, marginalizati, neadaptati, scriitorii încetasera de mult
sa mai reactioneze la ceea ce se întâmpla în jurul lor.
Clamând adesea
confuzia valorilor si deriva imaginilor, deplângând doar la nivel declarativ
pierderea statutului lor din perioada comunista (care, daca e sa fim drepti,
stim bine astazi ce compromisuri presupunea la origine), scriitorii s-au aratat
incapabili sa-si refaca (sau sa-si reinventeze, la o adica) un statut care, în
lumea ce începea sa prinda contur, nu mai avea cum sa semene cu cel vechi, în
care ei si-ar fi dorit sa lâncezeasca în continuare. Previzibili si “elitisti”
(în sensul dat acestei sintagme prin anii ‘30), literatii români nu s-au
schimbat esential dupa Revolutie. Este un fapt. Chit ca au aparut uimitor de
multi disidenti, cu jurnale, memorii si interminabile lectii televizate de
rectitudine morala, când noi nu am avut o disidenta reala în România... Chit ca
nu am avut nici un scriitor-terorist care sa arunce în aer cu o carte mare, în
care sa recunosti o constiinta indignata, ranita, necrutatoare si care sa
spulbere toate minciunile în care intelectualii nostri - cocolositi si
auto-victimizati si înainte, si dupa 1989 - continuau sa creada. Lor le-ar fi
placut sa se lase leganati mai departe de iluziile cu care erau obisnuiti, si pe
care si-ar mai fi dorit sa le perpetueze si în perioada post-decembrista.
Perioada care stim prea bine acum ce a însemnat: o stagnare (sau chiar o
accentuare a declinului din ceausism), un regim democratic incert si subzistenta
culturii într-o lume în care de multe ori “artistii” au demisionat, renuntând si
la ambitiile, si la exigentele fara de care, se stie, o constiinta critica poate
supravietui cu greu... (...)
vezi si